Bouw eerste 12.85 visserman lemsteraak gestart

Bouw eerste 12.85 visserman lemsteraak gestart

Afgelopen maand is Chris Beuker Maritiem begonnen met de bouw van de eerste 12.85 m. vissermanaak. Van het schip, met de roepnaam ‘12.85 hybrid’ werd ruim een jaar geleden al een voorontwerp gepresenteerd. Maar voor het definitief maken van de tekeningen door Martijn van Schaik is het ontwerp in meerdere versies door de digitale sleeptank gehaald. (lees meer…)

Optimalisatie vaareigenschappen
Met gebruikmaking van software zoals Multisurf en WinPower zijn een twaalftal ontwerpvarianten bekeken op weerstand, zeegangsgedrag en zeileigenschappen. Door variatie van bijvoorbeeld de breedte op de waterlijn of de positie van het grootspant, kon de afweging gemaakt worden voor de meest ideale combinatie. Dit heeft geresulteerd in een relatief slank onderwaterschip met weinig nat oppervlak met een gemiddeld genomen wat lagere aanvangsstabiliteit. Zo is een nadruk ontstaan op een snel varend en wendbaar jacht dat ook in licht weer snel zal aanspringen.

Gewichtbesparing
Een uitgekiend snijplan en lage spanthoogten zorgen voor een stijve constructie en meer stahoogte dan op deze lengte gebruikelijk. Bovendien draagt het bij aan het lage eindgewicht van het casco, waardoor minder ballast benodigd is. De waterverplaatsing zal zo’n 15% lager liggen dan vergelijkbare ontwerpen; een gewichtsbesparing die zich direct omzet in snelheid onder zeil.

Tuigage
In het zeilplan is de visie gevolgd zoals ook toegepast op de snelle 11.85 lemsteraak. Een lange mast en zeilen met een hoge aspectverhouding geven veel power voor aan de windse koersen. Op ruime wind zorgt het geveegde onderwaterschip voor respectabele prestaties. De tuigage en het dekplan zijn ingericht op shorthanded varen. In het totale ontwerp is rekening gehouden met de klassenregels. Het schip zal dan ook zeer goed voor de dag komen in het wedstrijdveld (VA).

Duurzaamheid
De 12.85 vissermanaak is ook op het gebied van duurzaamheid een modern schip. Verfsystemen met lagere milieubelasting, verantwoorde houtveredeling en efficiënt materiaalgebruik kenmerken de bouw. Maar ook in de uitrusting zijn vernieuwingen doorgevoerd die bijdragen aan duurzaamheid. Het meest opvallend is de hybride aandrijflijn, waarmee het mogelijk wordt geruime tijd elektrisch – dus fluisterstil – te varen.

Contact